Kas yra E-E-A-T (anksčiau E-A-T) ir kodėl tai svarbu SEO bei AEO strategijoje?

E-E-A-T

E-E-A-T principas jau kurį laiką yra neatsiejamas nuo kokybiškos interneto svetainės – tiek vartotojų, tiek algoritmų akyse. Jis motyvuoja paieškos sistemas padaryti turinį matomesnį, o potencialius klientus – drąsiau rinktis jus kaip paslaugų teikėją ar pardavėją. Be E-E-A-T „prieskonio“ šiandien sunkiai įsivaizduojama ne tik SEO optimizacija, bet ir vis labiau populiarėjančios AEO paslaugos. Net AI įrankiai, tokie kaip ChatGPT ar Gemini, atsakydami į vartotojų klausimus pirmiausia remiasi šaltiniais, atitinkančiais visus keturis E-E-A-T reikalavimus. Vis dėlto, kol vieni verslai šį principą jau taiko meistriškai, kiti vis dar blaškosi nežinodami, nuo ko pradėti – ir lieka ekspertinį turinį jau kuriančių konkurentų šešėlyje. Tad kaip turėtų atrodyti jūsų interneto svetainė (o galbūt – ir turinys už jos ribų?), kad žavėtų tiek tikslinę auditoriją, tiek ir jos pamiltus bei aktyviai naudojamus Google ar AI paieškos įrankius?

Trumpai

Kas yra E-E-A-T?

E-E-A-T – tai trumpinys, anglų kalba iššifruojamas į keturis žodžius: Experience, Expertise, Authoritativeness ir Trustworthiness. Lietuviškai – patirtis, ekspertiškumas, autoritetas ir patikimumas. Šie principai apibrėžia, koks turinys yra laikomas kokybišku, patikimu ir naudingu tiek vartotojui, tiek algoritmui. Trumpai apie kiekvieną iš keturių elementų:

  • Patirtis (experience) – įrodymas, kad turinio autorius yra praktiškai susidūręs su aptariama tema: išgyveno situaciją, atliko veiksmą, pats išbandė pristatomą produktą ar paslaugą. Kuriamas asmeniškumo, patikimumo įspūdis.
  • Ekspertiškumas (expertise) rodo, kad autorius turi sukaupęs žinių, įgūdžių ar kvalifikacijų kalbėti apie tai, kas pristatoma turinyje. Ypač svarbu srityse, kuriose klaidinga informacija gali turėti neigiamų pasekmių turinio vartotojui (pvz., medicina ar finansai).
  • Autoritetas (authoritativeness) apima ne tik autoriaus, bet ir pačios interneto svetainės reputaciją – t. y., tai kaip dažnai prekių ženklas bei domenas (ir kokiame kontekste – teigamame ar neigiamame) minimas išoriniuose šaltiniuose. Organiškai stiprinti autoritetą padeda tiek buvimas rekomenduojamu savo srities ekspertu, tiek ir išorinių nuorodų kūrimas (išorinis SEO).
  • Patikimumas (trustworthiness) – tai atsakymas į klausimą „Ar šiuo šaltiniu bei jo kūrėju galiu pasitikėti?“. Pasitikėjimą formuoja keletas skirtingų veiksnių, keletas jų – aiški autoriaus tapatybė, šaltinių nurodymas, saugi svetainė, skaidrumas, kontaktinė ir kita aktuali informacija.

Nuo E-A-T iki E-E-A-T: kodėl prireikė pokyčių?

Turinio kūrimo ir tinklapių optimizavimo subtilybes pažįstantiems kiek geriau, gali būti girdėtas ir terminas „E-A-T“. O kas pasikeitė, kad šį principą galiausiai papildė dar viena E raidė?

Vertindami, kuriuos šaltinius verta rodyti aukščiausiose paieškos rezultatų pozicijose, Google algoritmai iš pradžių rėmėsi E-A-T modeliu, kuriame patirtis nebuvo išskirta kaip savarankiškas kriterijus. Laikui bėgant ir augant socialinių tinklų bei turinio kūrėjų įtakai, išryškėjo poreikis atskirai įvertinti gyvą, realią, asmeninę patirtį. Būtent jos ypač ieško vartotojai, siekiantys ne tik žinių, bet ir praktiškų, realybę atspindinčių įžvalgų. Taip atsirado patobulintas modelis – E-E-A-T, kuriame pirmasis „E“ pabrėžia patirties vertę šiuolaikiniame turinyje.

Kodėl nevertėtų ignoruoti E-E-A-T principo?

Jei turėtume įvardyti, kas apskritai leidžia atskirti gerą tekstą nuo prasto, atsakymu be abejonių taptų… E-E-A-T. Patyrę tekstų kūrėjai bei savo srities ekspertai šiais kriterijais paprastai jau remiasi intuityviai. Ir ne veltui – tai kertiniai kokybiško turinio, nepriekaištingos reputacijos ir augančio dėmesio požymiai.

Kas nutiks, jei E-E-A-T ignoruosime savo tekstiniame bei vizualiniame turinyje? Galimos įvairios pasekmės:

  • Mažesnis pasitikėjimas prekių ženklu. Turinys be aiškių šaltinių, argumentų ar ekspertiškumo – tai tiesiausias kelias į atmetimo reakciją. Kam vartotojui skaityti tai, kas kelia abejonių, jei už kelių mygtukų slypi daug patikimesnis ir aukštesnę vertę teikiantis konkurentas?
  • Silpnėjantis domeno autoritetas. Interneto svetainei nesant cituojamai, neturint plataus išorinių nuorodų profilio ir pozityvios reputacijos, kyla rizika: mažėja esamas domeno reitingas arba jį kilstelėti daro vis sunkiau. O žemas domeno reitingas = ir žemos pozicijos paieškos rezultatuose.
  • Augantis atmetimo rodiklis. Lankytojas spustelėjo ant interneto svetainės, tačiau ji nepaliko patikimo, vertingo verslo įspūdžio? Tikėtinas rezultatas – tinklapis paliekamas, o vartotojas netampa potencialiu klientu, t. y., mažėja ir konversijos tikimybė.

SEO optimizacija: kurias gerąsias praktikas vertėtų įtraukti į strategiją, o kurias metas pamiršti? Ar E-E-A-T – rekomendacijų sąraše?

Ilgą laiką SEO optimizacija buvo kur kas labiau grindžiama techninėmis gudrybėmis: pertekliniu raktinių žodžių naudojimu (angl. „keyword stuffing“), vizualiai paslėptais tekstais ar itin glaustu, formaliai reikalavimus atitinkančiu, tačiau vartotojui realios vertės nesuteikiančiu turiniu. Visgi keičiantis paieškos sistemų algoritmams, kartu keičiasi ir SEO rekomendacijos. 

Kaip ir kiekvienas verslas, kuriam rūpi patenkintas klientas, taip ir tokie įrankiai kaip Google ar dirbtinio intelekto programos stengiasi ne imituoti vertę, o iš tiesų padėti vartotojams. Būtent todėl algoritmų dėmesio centre jau kurį laiką – geroji vartotojo patirtis (UX). Ką tai reiškia? Šiandien aukštas pozicijas paieškoje gali užimti tik tie, kurie pateikia patikimą, informatyvų ir aiškiai suprantamą turinį. Trumpas, raktiniais žodžiais perkrautas tekstas užleidžia vietą išsamiam, ilgo formato turiniui, kuriame atsiskleidžia intuityvi struktūra, subtiliai ir strategiškai įterpti raktažodžiai, aiški vertė vartotojui. Visi pastarieji kriterijai paremti būtent E-E-A-T principu.

Tinkamai struktūruotas, ekspertinis ir reikiamu laiku bei reikiamoje vietoje raktažodžiais praturtintas turinys yra tai, kas tampa jūsų stipriausiu pardavimų įrankiu. Leiskite ASTERI pasirūpinti, kad jį rastų ne tik vartotojai, bet Google, o pamažu – ir dirbtinio intelekto paieškos įrankiai.

AEO (Answer Engine Optimization) – tai turinio optimizavimas tam, kad dirbtinio intelekto programos (pvz., ChatGPT, Gemini, Bing AI) pasirinktų jus kaip patikimą atsakymų šaltinį.

Kad SEO strategijoje E-E-A-T užima ypač svarbią vietą, jau žinome puikiai. O kaipgi dėl naujausios skaitmeninės rinkodaros tendencijos – AEO optimizacijos? Ar galime ieškoti bendrų taškų tarp AEO ir E-E-A-T ar šįsyk tai – nieko bendra neturinčios sritys?

Ne paslaptis: SEO ir AEO turi daug ką bendro, o kokybiška, vartotojams, Google bei dirbtiniam intelektui patraukli interneto svetainė neapsieina be abiejų šių rinkodaros priemonių. Tad vienu svarbiausių turinio vertinimo kriterijų, kuriais vadovaujasi dirbtinis intelektas, taip pat yra E-E-A-T.

Dirbtinio intelekto programos, analizuodamos internete prieinamą informaciją, taip pat ieško turinio, kuris ne tik atsako į vartotojo užduotą klausimą, bet ir tą daro patikimai bei ekspertiškai. Ką būtent vertina AI algoritmai rinkdamiesi informacijos šaltinį atsakymui generuoti?

  • Išsamią, argumentuotą, tačiau aiškiai pateiktą informaciją → atliepia ekspertiškumą (expertise).
  • Asmeninę patirtį, praktinį kontekstą → rodo patirtį (experience).
  • Ar kiti šaltiniai cituoja autorių, dalijasi, rekomenduoja jo turinį → formuoja autoritetą (authoritativeness).
  • Ar matomas autorius, šaltiniai, svetainės patikimumas → užtikrina pasitikėjimą (trustworthiness).

AEO – jau ne ateitis, o priemonė, kurios matomumo siekiantys verslai turėtų imtis ŠIANDIEN. Norite patekti tarp šaltinių, kuriuos dirbtinis intelektas pasirenka kaip atsakymą? Prireiks ne tik techninio pasiruošimo, bet ir aiškaus, argumentuoto bei patikimo turinio. Ir viena, ir kita, suderina profesionalios AEO paslaugos – aptarkime, kuo jos gali būti naudingos jūsų verslui!

ChatGPT, Gemini ar bet kuri kita dirbtinio intelekto programa šiandien daugumai jau tapo atspirties tašku pradedant kurti turinį. Nenuostabu – modernūs, per keletą sekundžių įvaldomi ir, atrodo, meistrišką rezultatą suteikiantys įrankiai išties žavi savo privalumais. Dar ryškesnis ir dar labiau džiuginantis privalumas – pagreitėję darbo procesai. Visgi pirmas įspūdis, kuris atrodo tobulas, ne visada teisingas.

AI – tikras turinio griaučių, struktūros, idėjų generavimo ir informacijos paieškos ekspertas. Deja, pokalbiui su ChatGPT (ar kt. įrankiu) pasisukus apie specifinę sritį, itin gilius ar internete dar neaptartus klausimus, gauti tikslų, aukštos kokybės standartą atliepiantį atsakymą darosi sudėtinga. Kodėl? Nors AI gali padėti suformuoti turinį, jis nėra jūsų srities ekspertas. Dirbtinis intelektas negeneruoja unikalių, asmenine patirtimi grįstų įžvalgų. Jis atkuria tai, ką jau „perskaitė“ internete, dažnai net ir jūsų konkurentų svetainėse. O kartais prabyla net ir faktiškai neteisingai – tai vadinama dirbtinio intelekto „haliucinacijomis“.

Tikslas – E-E-A-T principus atitinkantis turinys, tačiau laiko jo kūrimui nuo nulio stinga? AI gali būti puikus pagalbininkas, tačiau itin svarbu – balanso paieškos. Autentiškos patirtys, atvejų analizės, asmeninės įžvalgos – būtent šiuos elementus tekste turėtų suteikti žmogus. Ir būtent tai leidžia turiniui tapti patikimu, ekspertišku ir vertingu tiek kitiems skaitytojams, tiek algoritmams.

Kurdami turinį, dažnai pernelyg daug galvojame apie SEO, raktažodžius, teksto apimtį ar toną, tačiau dažnai pamirštame tai, kas svarbiausia: ar mūsų tekstas išties kelia pasitikėjimą, perteikia žinias, kurias norime ištransliuoti, ir atspindi realią, ekspertinę patirtį?
Pabaigai – trumpas kontrolinis sąrašas, kuris padės pasitikrinti – ar kuriame taip, kad išpildytume ir skaitytojų, ir Google algoritmų bei dirbtinio intelekto lūkesčius?

Atsakykite sau: ar mano turinys…

  • …paremtas asmenine arba realia (pvz., kliento) patirtimi, ne tik teorija?
  • …demonstruoja ekspertiškumą – konkrečius pavyzdžius, faktus, statistiką?
  • …patikimas – aiškiai nurodytas autorius, šaltiniai, o informacija – faktiškai teisinga?
  • …logiškai struktūruotas, suprantamas ir neperkrautas raktažodžiais?
  • …gali būti vertas atgalinės nuorodos – ar kitas puslapis drąsiai nurodytų jį kaip patikimą, rekomenduojamą šaltinį?

Laikas kurti ekspertinį turinį?

Nemokama 15 min. konsultacija

Pasitikėjimą kuriantis turinys reikalauja daugiau nei raktinių žodžių – reikia patirties, aiškumo, ekspertiškumo ir autoriteto. Kyla klausimų, ar jūsų tekstai atliepia visus E-E-A-T principus, o gal praverstų pagalba tokio turinio kūrime? Pasikalbėkime!

Laikas kurti ekspertinį turinį?

Nemokama 15 min. konsultacija

Pasitikėjimą kuriantis turinys reikalauja daugiau nei raktinių žodžių – reikia patirties, aiškumo, ekspertiškumo ir autoriteto. Kyla klausimų, ar jūsų tekstai atliepia visus E-E-A-T principus, o gal praverstų pagalba tokio turinio kūrime? Pasikalbėkime!

Patiko šis straipsnis? Pasidalink!

Pirkinių krepšelis
Į viršų