Juodasis penktadienis (angl. Black Friday) – didieji metų išpardavimai, nekantriai laukiami tiek vartotojų auditorijos, tiek ir verslų, šiuo laikotarpiu siekiančių rekordinių pardavimų. Kol pirkėjai dairosi svajonių pirkinių už mažesnę kainą ar pamažu pildo kalėdinių dovanų krepšelį, iš sąstingio pabunda net įprastai „tylūs“ prekės ženklai, sugrįžtantys su ypatingais nuolaidų pasiūlymais.
Visgi solidus asortimentas ir gera kaina – toli gražu ne vieninteliai kriterijai, padedantys sužibėti Black Friday karštinėje ir išsiskirti šiandien ypač aršioje konkurencinėje rinkoje. Ką gali padaryti Jūsų verslas, kad laikas, skirtas Black Friday 2023 pasiruošimui, atsipirktų sėkmingiausiais metų rezultatais, augančia pirkėjų auditorija bei ryškiausiomis pozicijomis konkurentų tarpe?
Verslams, šiemet siekiantiems parduoti daugiau – šiam straipsnyje pateikiami svarbiausi žingsniai, kuriuos būtina žinoti planuojant Juodojo Penktadienio kampaniją.
- Juodasis penktadienis – kilęs JAV, šiandien laukiamas pirkėjų visame pasaulyje
- Black Friday Lietuvoje: naudingas ir perkantiems, ir parduodantiems
- Produktai, paklausiausi Black Friday išpardavimų metu
- Juodasis penktadienis ir reklama socialiniuose tinkluose. Prireiks detalaus plano, o gal pakaks spontaniško pasiruošimo?
- Rekordiniai Juodojo Penktadienio rezultatai – nesiseka tik tiems, kurie į traukinį pavėluoja
- Juodojo penktadienio reklaminės kampanijos anatomija
- Pirmieji žingsniai soc. tinklų komunikacijoje? Tegu jie tampa lengvesni su AI pagalba!
- Klaidinanti reklama ir dažniausios klaidos: pasitikrinkite, ar jų nedaro ir jūsų verslas
- Klaidinančios ar pagražintos realybės reklamos kaina
- Naudingi šaltiniai: ką turėtų žinoti kiekvienas reklamos skleidėjas?
- Sėkminga Black Friday kampanija – įmanoma savarankiškai?
- Į rekordinius Juodojo penktadienio pardavimus – su specialistų komanda?
Juodasis penktadienis – kilęs JAV, šiandien laukiamas pirkėjų visame pasaulyje
Nors Juodasis Penktadienis – jau pasaulinis reiškinys, idėja didžiųjų išpardavimų dienai gimė Jungtinėse Amerikos Valstijose, praėjusio amžiaus 7–ajame dešimtmetyje. Artėjantį Kalėdų laikotarpį Amerikos verslai pasitikdavo ypatingais nuolaidų pasiūlymais, taip kviesdami pirkėjus kuo anksčiau pradėti šventinį apsipirkimų sezoną. Manoma, kad frazė „Juodasis penktadienis“ kilo iš angliško posakio „be in the black“, apibūdinančio pelningumą ir kasmet vis augusius JAV verslų rezultatus.
5 faktai apie Black Friday išpardavimus – ar žinote visus?
- Nors terminas „Black Friday“ 7-ajame dešimtmetyje tapo ypatingų nuolaidų sinonimu, dar XIX a. šis žodžių junginys buvo vartojamas kito fenomeno kontekste – vertybinių popierių biržos nuosmukiui apibūdinti.
- „Adobe“ duomenimis, 2023 m. Juodojo Penktadienio laikotarpiu – t. y., lapkričio mėnesį, internete pirkėjai išleido 123,5 mlrd. dolerių. Lyginant su 2022-ųjų rezultatais, ši suma išaugo net 6 %.
- Įdomu tai, kad pastaraisiais metais vis auga pirkėjų, Black Friday užsakymus pateikiančių būtent mobiliuoju įrenginiu, gretos: pavyzdžiui, praėjusiais metais tokių vartotojų fiksuota jau net 51,1 %.
- Šiandien Juodasis penktadienis – jau ne tik penktadienis, bet ir didžiųjų išpardavimų laikotarpis. Verslams siekiant kuo sėkmingesnių rezultatų, ypatingi pasiūlymai neretai tęsiasi visą savaitę. 2005 m. startavo ir Cyber Monday, vykstantis po Juodojo penktadienio ir skirtas tik internetinėms parduotuvėms.
- Paklausiausia ir nuolaidomis dažniausiai žymima preke jau kelerius metus iš eilės tampa žaislai, sudarantys net 23 % viso išpardavimų asortimento.
- Kasmet kultiniai video reportažai, įamžinantys didžiųjų išpardavimų karštinę, įprastai atkeliauja iš už Atlanto, tačiau šiandien ypatingos nuolaidos laukiamos jau ne tik JAV. Maždaug 50-60 % visų pasaulio valstybių viena ar kita forma „švenčia“ Juodąjį penktadienį.
Black Friday Lietuvoje: naudingas ir perkantiems, ir parduodantiems
Kaip ir kitose šalyse, Lietuvoje laikotarpis, kada vyksta Black Friday, peržengia pirminio formato – vienos dienos išpardavimų – ribas. Verslams pirmaisiais nuolaidų pasiūlymais dalinantis jau lapkričio pradžioje, Black Friday akcijos neretai tęsiasi ne tik savaitę, bet ir visą mėnesį. Tai – privalumas apmąstyti ir planuoti mėgstantiems vartotojams, kurie, net ir skirdami daugiau laiko priimti lemiamą sprendimą, nepraranda galimybės apsipirkti kur kas žemesne kaina.
„Swedbank“ duomenimis, 2022 m. lapkričio 21-27 d. laikotarpiu Lietuvos gyventojai apsipirkdami internete išleido daugiau nei 49 milijonus eurų, didįjį išpardavimų penktadienį pirkiniams skirdami vidutiniškai 56 eurus.
Kada vyksta Black Friday?
Black Friday Lietuvoje vyksta paskutinį lapkričio penktadienį. Šiemet, 2024 m., ypatingų nuolaidų pirkėjai lauks lapkričio 29-ąją, tačiau verslams ruoštis rezultatyviems Juodojo penktadienio pardavimams rekomenduojama jau kur kas anksčiau.
Produktai, paklausiausi Black Friday išpardavimų metu
Statistika diktuoja, kad Juodojo penktadienio išpardavimai perspektyviausi kviečiant įsigyti dviejų tipų pirkinius: „nekasdienius“ produktus, reikalaujančius didesnių išlaidų, arba prekes, puikiai tinkančias dovanai artėjančiu šventiniu sezonu. Jūsų verslui ypač pasisekė, jei bent dalį asortimento užima šie produktai:
- elektronikos prekės;
- buitinė technika, namų dekoras;
- grožio priemonės;
- žaislai;
- sporto įranga;
- maistas.
Žvelgiant į ankstesniųjų metų tendencijas, būtent šios prekių grupės Black Friday geidžiamiausių sąraše dominuoja metai iš metų. Visgi pirkėjų akiratyje – ne tik Juodojo penktadienio nuolaidos visam asortimentui ar spontaniški apsipirkimai, bet ir lūkestis pigiau įsigyti konkrečius, ilgai norų sąraše gulėjusius produktus. Statistikos platformos „Statista“ duomenimis, žaidimų konsolė „Nintendo Switch“, ausinės „Airpods“, laikrodis „Apple Watch“, žaidimų konsolė „Playstation 5“ ir prekių ženklo „Dyson“ gaminiai – tai TOP penketukas, kuriuo praėjusiais metais papildyti savo pirkinių krepšelį norėjo gausiausios apsipirkinėtojų gretos.
Juodasis penktadienis ir reklama socialiniuose tinkluose. Prireiks detalaus plano, o gal pakaks spontaniško pasiruošimo?
Kiekvienas – tiek kruopščiai apgalvotas, tiek ir impulsyvus vartotojo sprendimas pirkti – tai kryptingo darbo ir sėkmingai parengtos bei įgyvendintos reklaminės kampanijos rezultatas. Tad verslams, kurie Juodąjį penktadienį ne tikisi, o siekia parduoti, tinkamas pasiruošimas tampa ne stipria rekomendacija, bet privaloma užduotimi.
Sėkminga reklama socialiniuose tinkluose grįstos praktikos rodo, kad laikas, reikalingas pozityviems reklamos rezultatams pasiekti, yra 2 mėnesiai. Tai – optimalus laikotarpis, kuomet elektroninė parduotuvė ar paslaugų verslas gali sėkmingai įvykdyti šiuos reklamos kampanijoje neišvengiamus etapus:
- išsigryninti tikslinę auditoriją;
- sudaryti komunikaciją planą;
- nuosekliai skelbiama ir reklamuojama komunikacija pelnyti auditorijos pasitikėjimą;
- suprasti, koks turinys veiksmingas, o kokį verta tobulinti;
- pažinti auditorijos poreikius;
- įtikinti pirkti būtent iš konkretaus prekės ženklo net ir didžiausius skeptikus;
- įgyti konkurencinį pranašumą rinkoje.
Rekordiniai Juodojo Penktadienio rezultatai – nesiseka tik tiems, kurie į traukinį pavėluoja
Skaitmeninės rinkodaros ekspertės Joanos Šaulienės įžvalgos apie efektyvų pasiruošimą Juodajam penktadieniui – DELFI publikacijoje:
Juodojo penktadienio reklaminės kampanijos anatomija
Nuolaidos pasiūlymas ar patrauklus reklamos maketas – didelį svorį turinčios sėkmingos kampanijos dedamosios, tačiau ne vieninteliai įrankiai, kuriuos svarbu pasitelkti artėjančių išpardavimų karštinėje.
Kada reklama veiksminga, o konkurencinis pranašumas – didesnis?
- Kai Jūsų komunikacija dažnesnė ir matomesnė už konkurento.
- Kai auditorija šiltesnė – t. y., jau susipažinusi su Jūsų prekės ženklu.
- Kai socialinių tinklų paskyrose, interneto svetainėse ar kituose šaltiniuose skaitmeninėje erdvėje skelbiamas turinys originalus, unikalus ir vertingas.
- Kai už produkto ar siūlomos paslaugos slypi ne tik geresnis kainos pasiūlymas, bet ir pranašesnė idėja, vertė, kurią vartotojas gauna įsigydamas siūlomą produktą.
Į rekordinius pardavimus orientuotas pasiruošimas: veiksmų planas Juodojo penktadienio kampanijai
1. Pasiruošimas komunikacijai ir reklamos sklaidai: komunikacijos tono išsigryninimas, patikimo prekių ženklo įvaizdžio formavimas
Įsitikinkite, kad Jūsų auditorijai suprantama, kas esate, kokį asortimentą siūlote, kokią kliento problemą sprendžiate ir vertę kuriate, bei, svarbiausia, kokių veiksmų susipažinęs su prekės ženklu vartotojas turėtų imtis. „Forbes“ duomenimis, stiprų prekės ženklo įvaizdį demonstruojantys verslai sulaukia net 23 % daugiau pajamų ne tik Black Friday laikotarpiu, bet ir visus metus.
2. Reklamos kampanijos strategija
Joje – suformuotas kampanijos tikslas, tikslinė auditorija, norimas parduoti asortimentas, transliuojama reklamos žinutė, biudžetas, idėjos reklaminei medžiagai – tekstams, vizualikai.
3. Reklaminės kampanijos startas
Konkurentų reklamų analizė ir stebėsena, nuoseklaus ir vientiso komunikacijos tono išvystymas, nepriekaištingas techninių sprendimų įgyvendinimas (pavyzdžiui, Facebook pixel įdiegimas bei maksimalus išnaudojimas, Google analitikos įrankių diegimas), reklaminio turinio parengimas (nepamirškite skirtingų formatų, t.y. nuotraukos, video medžiaga, nuotraukų katalogai, kt.), reklamos turinio bei auditorijų testavimas.
4. Black Friday reklama, kuriai sunku atsispirti
Aiški tikslinė auditorija, ištobulintas reklamos tekstas bei vizualinė dalis, aiškus skatinimas veikti (call to action) – visa tai paremta Jūsų Juodojo penktadienio nuolaidos pasiūlymu.
Black Friday akcijos: ar META reklama – vienintelis efektyvus reklamos būdas?
Nors tikėtina, kad šis kanalas Juodojo penktadienio išpardavimų metu generuos didžiausius skaičius, dėti pastangas vien tik į META reklamą – jei ne klaida, tai bent antirekomendacija. Svarbu nepamiršti, kad dalis verslo tikslinės auditorijos Black Friday pirkinių dairosi ir kitais kanalais – ignoruodami šį vartotojų segmentą, rizikuojame prarasti (kai kuriais atvejais – ir itin solidžią) pardavimų dalį. Tad kokios priemonės padės pasiekti vartotojus už META reklamos ribų?
- Socialiniai tinklai: nuoseklus dalinimasis edukaciniu, vartotojams vertingu turiniu greta nuolaidų pasiūlymų – ne mažiau svarbi verslo įvaizdžio formavimo dalis. Prekių ženklą matydami ne tik kaip siūlantį gausų asortimentą, bet ir besirūpinantį savo auditorija, potencialūs pirkėjai verslo vardą įsimins ir savo simpatijas jam skirs kur kas greičiau – priešingai nei konkurentams, kurie pastangų į kokybišką turinį soc. tinkluose nededa ar deda mažiau.
Pirmieji žingsniai soc. tinklų komunikacijoje? Tegu jie tampa lengvesni su AI pagalba!
Atmintinė „Socialinių tinklų įrašas: nuo A iki Z su AI pagalba“ – raktas į sėkmingą komunikaciją stokojantiems laiko, įgūdžių ar motyvacijos kurti patrauklų turinį. Dėka nemokamų dirbtinio intelekto įrankių, kokybišką įrašą pasirinktai soc. tinklų platformai paruošite per 30 minučių!
- Naujienlaiškių marketingas: nuosekli el. pašto rinkodara, automatinių laiškų sekų kūrimas. Ar žinojote, kad naujienlaiškių, siunčiamų Juodojo penktadienio laikotarpiu, CTR (angl. click through rate arba atidaromumas) yra 10-15 % aukštesnis nei įprastai, o vien automatizuotos sekos sugeneruoja 29 % visų konversijų (t. y., pardavimų) per metus? Aišku viena: naujienlaiškių marketingas – neišvengiamas įrankis verslams, siekiantiems dar glaudesnio ryšio su vartotojais, bei sprendimas maksimaliai komfortiškai vartotojo apsipirkimo patirčiai – net tuomet, kai mygtukas „Įsigyti“ jau paspaustas.
- Interneto svetainės / elektroninės parduotuvės tobulinimas: ar verslo namai internete išties pasiruošę išpardavimų metu gausėjančiam vartotojų srautui? Ar asortimentas pateikiamas pakankamai aiškiai? Ar tinklapio tekstuose pakanka informacijos – jei taip, ar ši pateikiama vartotojui patogia forma? Mokėjimo būdai, pristatymo galimybės – ar šios atliepia tikslinės auditorijos poreikius? Tai – tik keletas svarbiausių žingsnių, esančių tinklapio paruošimo Black Friday darbų sąraše. Jei verslui svarbi ypatinga vertė, teikiama vartotojams, bei tikslinis srautas, pritraukiamas Juodojo Penktadienio laikotarpiu, ypač stipri rekomendacija – ir edukaciniai straipsniai, papildantys tinklaraštį (išpardavimai – tai laikotarpis, ypač imlus kūrybiškoms temoms, pirkinių idėjoms ar kt. patarimams) bei SEO pastangos gerinant pozicijas Google paieškoje.
Klaidinanti reklama ir dažniausios klaidos: pasitikrinkite, ar jų nedaro ir jūsų verslas
Efektyvi ir parduodanti kampanija neatsiejama nuo reklamos etikos – taisyklių, kuriomis vadovautis privalo visi reklamos rengėjai Lietuvoje. Black Friday laikotarpiu padažnėjant klaidinančios reklamos atvejų kiekiui, verslams ypač svarbu atkreipti dėmesį į šiuos būtinus laikytis, tačiau neretai pamirštamus kriterijus – naudingus pavyzdžius rasite Lietuvos Respublikos Konkurencijos tarybos parengtose Klaidinančios ir neleidžiamos lyginamosios reklamos vertinimo gairėses bei šaltiniuose, pateikiamuose šiek tiek žemiau.
Keletas svarbių taisyklių, kurios pardavimų varžybose neretai pasimiršta:
Klaidinančios ar pagražintos realybės reklamos kaina
Kokias pasekmes už klaidinančios reklamos sklaidą numato Lietuvos Respublikos Reklamos įstatymas? Už klaidinančią reklamą gali būti skiriamos solidžios baudos, siekiančios iki 3 procentų metinių pajamų, tačiau neviršijančios 100 000 eurų. Pakartotiniai pažeidimai baudžiami dar griežčiau – dvigubai didesnėmis baudomis. Praktika rodo – už pagražintą realybę ar netikslią informaciją, skleidžiamą reklamoje, prekių ženklams tenka sumokėti nuo kelių iki keliasdešimties tūkstančių eurų iki maksimalios baudos:
- „Circle K Lietuva“ reklama, teigianti apie „saugesnį“ kurą žiemos sąlygomis, „pelnė“ 100 000 Eur baudą. Maksimali bauda skirta atsižvelgus į keletą faktorių: reklamos sklaidos mastą, trukmę bei įmonės metines pajamas.
- Įmonė „Koko LT“, reklamavusi maisto produktą „AppetitLess“ bei maistines skaidulas „Greens“, nubausta 25 200 Eur suma. Reklamos turinyje – nauda sveikatai, apetito kontrolė bei žarnyno toksinų šalinimas, nors išties produktai tokiomis savybėmis nepasižymi. Už klaidinančios reklamos sklaidą įmonė nubausta jau antrąkart.
- Dienraščiui „Lietuvos rytas“ skirta 71 000 Eur bauda už klaidinančios bendrovės „Direct Group“ produktų reklamos sklaidą. Reklamos objektas – „stebuklingi“, „biomagnetiniai“, „CŽA šnipų technologiją“ turintys gydomieji bei pramoginiai produktai.
- Prekybos tinklui „LIDL Lietuva“ – maksimali 100 000 Eur bauda už neobjektyvią palyginamąją reklamą, kurioje buvo lyginamos dviejų produktų ne tuo pat metu buvusios kainos.
Naudingi šaltiniai: ką turėtų žinoti kiekvienas reklamos skleidėjas?
- Lietuvos Respublikos Reklamos įstatymas.
- Išorinės reklamos rengimo taisyklės.
- Kainų palyginimo reklamoje gairės.
- Kosmetikos gaminių reklamos atmintinė.
- CBD produktų reklama.
- Reklamos žymėjimo socialinėje erdvėje gairės
- „Stebuklingų“ produktų reklama.
Sėkminga Black Friday kampanija – įmanoma savarankiškai?
Tikrai taip, jei kampaniją lydi kruopštus planavimas, nuosekliai vystomas prekės ženklo įvaizdis ir gerąsias praktikas atliepiantis reklamos parengimo procesas. Artėjant Juodajam penktadieniui nesijaučiate pakankamai pasiruošę reklamos parengimu bei sklaida rūpintis savarankiškai?
Profesionali reklamos specialisto pagalba – nepamainomas įrankis apgalvotai, ilgamete patirtimi paremtai strategijai ir garantuotos sėkmės tikimybei.
Į rekordinius Juodojo penktadienio pardavimus – su specialistų komanda?
Šiemet Black Friday potencialą norisi išnaudoti MAKSIMALIAI? Trumpas pokalbis su specialistu – tiesiausias kelias efektyviai išpardavimų strategijai. Prenumeruok naujienlaiškį ir gauk nemokamą 15 min. konsultaciją!
Patiko šis straipsnis? Pasidalink!