
Atrodo, jau esame suplanavę maksimaliai efektyvią skaitmeninės rinkodaros strategiją ir puikiai žinome, kas veikia mūsų verslui, tačiau staiga naujų marketingo metodų sąrašą papildo dar negirdėta tendencija – AEO. Kas tai – klaidingai parašytas trumpinys „SEO“, dar vienas trumpalaikis mados šauksmas, o galbūt – naujovė, keičianti tiek vartotojų elgseną, tiek ir verslų rinkodaros sprendimus internete?
Kas yra AEO?
Pradėti reikėtų nuo to, kas lengviausia – t. y., klausimo – kas yra AEO? Jei trumpai:
AEO (angl. „Answer Engine Optimization“) – tai interneto svetainės optimizavimas atsakymų varikliams, kurie pateikia greitus, konkrečius ir vartotojui aiškius atsakymus tiesiogiai paieškos rezultatuose. AEO – tai ne SEO atmaina, o naujas būdas užtikrinti, kad AI pagrįstos paieškos (pvz., Google SGE ar ChatGPT) pasirinktų jūsų turinį kaip geriausią atsakymą.
Vartotojų paieškos įpročiai keičiasi – jie nebenori naršyti dešimtyse svetainių ieškodami tinkamiausio atsakymo į trumpą ir konkretų klausimą. Užuot tikrinę keletą šaltinių savarankiškai, jei dažniau renkasi AI įrankius, kurie norimą informaciją pateikia akimirksniu. Interneto svetainėms, kurios siekia tapti vienu iš informacijos šaltinių, rekomenduojamų dirbtinio intelekto, išgirsti apie AEO būtina, o jo principus pritaikyti rinkodaros strategijoje – itin naudinga.
Jei anksčiau vienu svarbiausių kriterijų tinklapio optimizacijai buvo raktiniai žodžiai, šiandien neapsieinama jau ir be kontekstinio turinio, logiškos struktūros bei aiškių atsakymų. Visi trys pastarieji elementai – tai AEO strategijos dalis ir būdas, leidžiantis išnaudoti AI pagrįstų paieškų potencialą. Taip pasiekiami tradicine Google paieška jau nebesinaudojantys vartotojai.
SEO ir AEO skirtumai
SEO (Search Engine Optimization) – jau daugelį metų svarbiausias įrankis siekiant TOP 10 pozicijų Google paieškoje. Kaip pasiekiami tokie rezultatai? SEO optimizavimas paremtas šiais elementais: raktiniai žodžiai, techninis svetainės paruošimas, kokybiško, išsamaus turinio kūrimas bei atgalinių nuorodų kūrimas. SEO esmė – užtikrinti, kad svetainė būtų kuo aukščiau tarp organinių Google paieškos rezultatų.

AEO veikia kiek kitu principu. Jo tikslas – ne pagerinti svetainės reitingą, o užtikrinti, kad AI pagrįstos paieškos sistemos (Google SGE, Gemini ar ChatGPT), pasirinktų svetainės turinį kaip geriausią atsakymą vartotojams. Kitaip nei SEO, AEO koncentruojasi ne į puslapio poziciją tarp rezultatų, o į turinio aiškumą, kontekstą.

Vienas iš esminių skirtumų tarp AEO ir SEO – tai, kaip matuojamas informacijos šaltinio autoritetas. SEO optimizavimas neapsieina be kokybiško teksto su tiksliniais raktažodžiais bei vidinių nuorodų tinklo. Kai interneto svetainėje sėkmingai atliekamas vidinis SEO, domeno reitingas stiprinamas išorinėmis nuorodomis. AEO nereikalauja tokio stipraus išorinių nuorodų tinklo – AI paieška daugiau dėmesio skiria pačiam turiniui, jo struktūrai bei gebėjimui tiksliai atsakyti į klausimą.
Dar vienas svarbus skirtumas – indeksavimas. SEO optimizuotą tinklapį indeksuoja Google algoritmai, kurie analizuoja platų reikalavimų sąrašą – nuo turinio iki techninių savybių. Nors techninio SEO aspektai visada išlieka svarbūs gerajai vartotojo patirčiai užtikrinti, AEO draugiškoje svetainėje dažniau analizuojamas tik tekstas ir jo pateikimas, struktūra.
SEO | AEO |
---|---|
Optimizuojama tradicinei Google paieškai | Optimizuojama AI ir balso paieškos sistemoms |
Tikslas – užimti aukštesnes pozicijas Google | Tikslas – tapti atsakymu AI ir balso paieškose |
Svarbi vidinė, techninė SEO optimizacija | Svarbi vidinė, techninė SEO ir AEO optimizacija |
Raktiniai žodžiai, teksto apimtis | Semantika, kontekstas, aiškumas |
Remiasi nuorodų struktūra ir SERP taisyklėmis | Remiasi struktūriniais duomenimis ir semantine žyme |
Autoritetą stiprina atgalinės nuorodos | Autoritetą stiprinima žinomumas AI platformose |
Kodėl atsirado AEO poreikis?
Net 39 % vartotojų dirbtinio intelekto programos bei paieška jose jau tampa pagalbininku apsiperkant internetu. O 20,5 % žmonių renkasi balso paiešką, kai ieško atsakymų į kasdienius klausimus. Tai rodo ne tik augančią AI įrankių svarbą, bet ir aiškią kryptį vartotojų elgsenoje – nuo naršymo atskiruose puslapiuose pamažu keliaujame prie noro gauti greitą ir aiškų atsakymą.
Tradicinė SEO optimizacija sukurta vis dar plačiai naudojamam, tačiau pamažu besitraukiančiam paieškos metodui, kai vartotojas įveda raktinį žodį, peržiūri rezultatus ir pasirenka vieną ar kelis jį labiausiai dominančius puslapius. Naudodamasis AI paieška, vartotojas atsakymo ieškoti neturi – dirbtinio intelekto programos, besiremdamos šaltiniuose rastu turiniu, jį sugeneruoja iškart.
Būtent todėl atsirado AEO – metodas, leidžiantis jūsų turiniui tapti tuo atsakymu, kurį vartotojas išgirsta ar perskaito pirmiausiai. Tokios AI chat sistemos kaip Gemini ar ChatGPT arba balso asistentai (pvz., Alexa, Siri) teikia pirmenybę ne tik turinio egzistavimui, bet ir jo struktūrai, semantikai ir ekspertiniam patikimumui – visa tai įgyvendinama per AEO strategiją. Tad jei verslas nori būti matomas ne tik tarp paieškos rezultatų, bet ir dirbtinio intelekto rekomendacijose, AEO tampa natūraliu žingsniu jūsų rinkodaros strategijoje.
Prognozė: AEO pakeis SEO?
Nors AEO optimizavimas įgauna vis daugiau svarbos, šiandien jis nėra atliekamas tam, kad pakeistų SEO. Tai labiau natūrali, naujų vartotojų įpročių diktuojama rinkodaros tendencija. Abi šios priemonės dažniausiai žengia koja kojon, nes viena be kitos paprasčiausiai neveikia.
Pirmiausia, SEO optimizacija užtikrina tvirtą interneto svetainės techninį pagrindą. Vidinis SEO – tai ne tik raktinių žodžių integracija, bet ir daug gilesni tinklapio kokybės aspektai. Keletas tokių – puslapio greitis, informacijos išdėstymas, aiški navigacija, geroji vartotojo patirtis (UX), pritaikymas mobiliesiems įrenginiams, net dizaino sprendimai. Kitaip tariant, SEO paslaugos reikalingos tam, kad svetainė „važiuotų“ – būtų techniškai tvarkinga, patogi vartotojui ir greitai įkeliama.
Ant šių pamatų statomas AEO. Kai interneto svetainė veikia sklandžiai ir teikia vertę jos lankytojui, AEO specialistas gali imtis savo darbo – sukurti semantiškai aiškų, struktūruotą turinį, kuris dirbtinio intelekto programa laiko tinkamiausiu atsakymu. Tad AEO nėra SEO alternatyva. Tai – papildoma priemonė, kuri padeda išplėsti matomumą už tradicinės Google paieškos ribų. Tinkamai suderintos SEO paslaugos bei AEO sprendimai ne konkuruoja tarpusavyje, o vieningai stiprina svetainės pozicijas skirtinguose kanaluose.
Kas pasitinka jūsų klientą AI paieškoje – jūs ar konkurentas?
Kam laukti, jei galite būti tarp pirmųjų, kuriuos AI pasirenka kaip ekspertinį atsakymą? AEO paslaugos – verslams, pasiruošusiems žengti žingsnį ten, kur konkurentai dar tik dairosi.
Vieninga SEO ir AEO strategija: kaip?
Nors apie SEO ir AEO kalbame kaip apie skirtingas kryptis, užtikrinančias skirtingus rezultatus, iš tiesų jie turėtų veikti sinergiškai. Tiesa, tam, kad šis duetas būtų efektyvus, būtina laikytis tam tikros eigos. Tad kaip turėtų atrodyti integruota SEO ir AEO strategija?
Pirmasis žingsnis – klasikinė SEO optimizacija arba tiesiog – vidinis SEO, kurios metu sutvarkomi techniniai svetainės elementai, atliekamas vidinis SEO. Sukuriama intuityvi, vartotojo poreikius atliepianti svetainės struktūra, svetainės medis, rašomas tekstinis turinys, gerinama vartotojo patirtis, greitis. Tik turint šiuos pamatus galima tikėtis, kad svetainė bus matoma tiek tradicinėje, tiek AI pagrįstoje paieškoje.
Kai vidinis SEO jau įgyvendintas, įprastai pereinama prie išorinio SEO. Būtent šiuo etapu galime pradėti taikyti ir AEO optimizaciją. Išorinis SEO – metodas, kuriuo kuriame atgalines nuorodas ir auginame tinklapio autoritetą, o AEO – toliau stiprina vidinį svetainės turinį bei jo pritaikomumą dirbtinio intelekto įrankiams.
Ar mano verslui jau metas imtis AEO?
AEO – nebe ateitis, o realūs, šiandien verslų jau taikomi rinkodaros sprendimai. Dirbtinis intelektas jau dabar veikia vartotojų sprendimus: dalis jų renkasi atsakymus, kuriuos pateikia AI chat, dirbtinio intelekto programa, o ne tradicinė Google paieška. Tad imtis veiksmų verta šiandien. Būtent dabar yra tas momentas, kai dauguma konkurentų dar tik stebi naująją tendenciją. O jūs galite būti tuo, kuris šiuos pokyčius pasitelkia savo prekių ženklo naudai. Būti tarp pirmųjų, išbandančių AEO = turėti daugiau laiko savo strategijai įvaldyti.
Kam AEO ypač naudingas? Verslams, veikiantiems konkurencingoje rinkoje, mažesnėms e. parduotuvėms, kurios konkuruoja su milžinais, bei paslaugų teikėjams, norintiems, kad jų atsakymai būtų matomi AI pokalbių platformose. Jei jūsų klientai informacijos paiešką pradeda nuo ChatGPT – privalote būti tarp tų, kuriuos rekomenduoja dirbtinis intelektas.
Buvo naudinga? Prenumeruokite ir sužinokite daugiau
Naujausios skaitmeninės rinkodaros žinios (tarp kurių – ir AI bei AEO tendencijos), naudingi patarimai kiekvienam verslui, veikiančiam internete, ir ypatingi pasiūlymai TIK PRENUMERATORIAMS – Asteri naujienlaiškyje.
Patiko šis straipsnis? Pasidalink!